Logo

Tomlinson Withdraws Name for Another Board Term

Jan 10, 2007  •  Post A Comment

Controversial Broadcasting Board of Governors Chairman Kenneth Y. Tomlinson is stepping down. Mr. Tomlinson, whose effort to rein in perceived liberal bias in U.S. public TV and radio while on the Corporation for Public Broadcasting board, acknowledged the difficulty of getting confirmed to another term.

The Broadcasting Board of Governors oversees the Voice of America and various other U.S. government radio and TV services including Radio Free Europe, TV Marti, and the Arabic language Radio Sawa and Alhurra TV satellite network.

“In recent weeks I have concluded that it would be far more constructive to write a book on my experiences rather than to seek to continue government service,” Mr. Tomlinson wrote President Bush on Tuesday, in asking that his nomination to continue on the board be withdrawn.

Before leaving the CPB board in 2005, Mr. Tomlinson commissioned studies of political content and according to a report from the corporation’s inspector general exerted political influence over public television and radio. He has denied the allegations.

U.S. Rep. Ed Markey, D-Mass., chairman of the House Energy and Commerce Committee’s telecom panel, praised the departure today.

“The resignation of Mr. Tomlinson from the Broadcasting Board of Governors is welcome news for those who want to improve the image and reputation of the United States and convey positive images and messages about our nation to the world in a manner that is bipartisan and de-politicized. I urge the Bush Administration to seize upon this opportunity to nominate a new Chairman for the Broadcasting Board of Governors who will better reflect the Board’s long history of bipartisanship in fulfilling its important mission.”